lördag 5 mars 2016

Frans Oskar Johannesson/ Kronqvist..konstnär i Herråkra!

God eftermiddag på er!!

Nu var det längesedan jag Tackade, men passar på att göra det nu!
Tack för era så alltid gulliga kommentarer, ni skall veta att dom värmer!!

Vädret?? Är som det är mulet och grått!

I torsdags hade jag ännu en mysdag!
Frukost som vanligt i sängen..älskar det verkligen! Är den bästa start jag kan tänka mig på dagen!

Sedan gjorde jag mig i ordning och så åkte jag till Göteborg. Där skulle jag träffa Anki. Vi började med fika på...

 Le pain francais...

Var satt i flera timmar och pratade, var ju ett tag sedan vi sågs. Alltid lika mysigt att både ses och åka till Göteborg. Så Tack för en mysig dag!

Innan jag åkte hem passade jag på att äta en...
 underbar sallad!
När jag var på hemväg stannade jag till hos Josefine.

I går förmiddag åkte jag till Torp för att träffa Ann-Louise. Vi gick till Espresso House och satt där från 11.00 till ca 15.00. Har man mycket att prata om då?? Även där, alltid lika mysigt att ses!

När jag kom hem, åt jag middag och blev efter det hämtad av T så där var jag i går kväll!

I dag har det varit en riktig slappar dag!
M-L kom på förmiddagen på kaffe och sedan har jag sett på skidskytte. Gillar dessa lugna dagar...fast bara i bland!!

Då skall jag berätta lite om konstnären Kronqvist!!
Eller varför skall jag göra det??

Börjar med lite släkthistoria.

Denne Johannesson som han hette från början, tog sig sedan namnet Kronqvist..och jag har berättat lite om honom för längesedan här på bloggen.

Hur som helst, hans syster...var min morfars mamma!

Han var en duktig konstnär, och "sålde" sina tavlor för mat och dryck när han gick omkring i gårdarna. Tyvärr hittades han ihjälfrusen på en skogsväg 1916 förmodligen pga för mycket festande!

Under min uppväxt såg jag tre av hans alster hemma hos min mormor och morfar. Två av dessa tavlor har sedan min mamma ärvt.

När nu lilla mamma flyttade så fick jag den ena av dessa tavlor...och den har jag verkligen tyckt om..sedan jag var liten! Även min pappa beundrade alltid den...


 Man ser verkligen att det är en kall vinterdag... himlen är så vacker! Så nu pryder den sin plats i mitt vardagsrum!

Men nu mina vänner..önskar jag er alla en fortsatt mysig lördag!!

Var rädda om er och varandra!! Kram/Annika

4 kommentarer:

  1. Nej, men gud i himlen vilken vacker tavla och vilken ram! Jösses, det är en sån tavla jag faller pladask för! Vilka färger! Den får en hedersplats kan jag tro! Och stackars lille fabrorn som dog ute i kylan.....vilka människoöden.
    Så rart att du fick tavlan av din mamma!
    Annars, grått, grått, grått och lika bra är det här i husarresten!
    Ha en fortsatt trevlig helg, kramar

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken härlig tavla! Förstår att du tycker om den, och med lite bakgrundsfakta och släktskap är det ju extra roligt. Läser din blogg ganska ofta men är dålig på att kommentera. Blir kanske ändring nu... Kram Ann.

    SvaraRadera
  3. Jag säger det igen, saknar Göteborg ibland, måste nog åka dit med familjen någon gång framöver ;)...jag sitter nu här och är hungrig så den där salladen skulle ha suttit bra, hihi...men här blir det panerad rödspätta...har blivit flexitarian, hehe...så då äter man bara kött ibland..men fisk och skaldjur går bra och jag gillar mest fisk och skaldjur också ;))...ha en fin kväll !
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag satt precis och tittade på lite skisser från denna Kronkvist. Vi bor i Herråkra och här i trakterna finns ju en del sådant. Kul att läsa om honom och vilken grann tavla.

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika