fredag 27 juni 2014

Smålandstripp med tre generationer...!!!

Hej på er!

Nu var det några dagar sedan jag var här. Vad kan det bero på..?? Jo vi har varit på en liten semestertripp till Småland.

Men jag börjar med dagen idag.

Tänk att det kan vara så skönt att sova i sin egen säng! Så när jag vaknade i morse, gick jag upp, fixade frukosten och tog med den och Bohusläningen tillbaka till sängen igen!

Efter frukost och lite fixande åkte jag och hämtade Karin, så åkte vi till 2 Fröknar. Började med att sitta ute, men kom lite regn så då fick vi flytta in.
Blev bjuden på fika, och Tackar för det....

God blåbärspaj!!
Efter fikat stannade jag till på Torp, och nu är jag hemma sedan en stund.
Ikv skall jag hem till Boel. Är meningen att det skall bli ett glas rött där, men jag vet inte om jag har lust att gå, fram och tillbaka till henne, så jag har köpt alkoholfritt vin. Får se sedan hur jag gör!

Då skall jag berätta lite om vår Smålandstripp!

Min mamma kommer från Småland närmare bestämt från Hökhult/Lenhovda. Jag har alltid sett just Lenhovda som mitt andra hem på ngt sätt. Var ju där varje sommar och jul, när mina morföräldrar levde. Sen när jag fick egen familj, och barnen var små, så tillbringade vi varje sommar på vandrarhemmet Evedal, som ligger i Växjö.

Mamma har sagt många gånger att hon skulle vilja komma tillbaka till Småland en gång till i livet, så Josefine tog fasta på hennes ord, och bokade in oss på två nätter på Evedal.

Så i tisdags morse hämtade vi Josefine och så bar det av mot Växjö.


 Det ligger fantastiskt, precis vid Helgasjön...
Utsikten från rummet....
Badstranden precis bredvid, vilken vi inte utnyttjade...ha ha..Efter att vi packat upp, åkte vi till Ryttmästaregården...

 Där vi alltid skall äta våfflor....

 Där finns även Kronobergs slottsruin....
 Första gången jag var inne där....
 Står en gigantisk ek..mitt på "borggården"..


Efter detta besök, åkte vi in till Växjö centrum.

 Var inne i Domkyrkan och tände ett ljus...
Sen gick vi till Askelyckan och tog en fika.
Middagen på kvällen avnjöt vi på Restaurang Brunnen som låg precis vid vandrarhemmet.
Så otroligt god mat..och vilka portioner...





På onsdagen efter frukosten åkte vi till Lenhovda och även till Hökhult. Mamma visade Josefine var hon var född och uppväxt, vi satte även blommor på mina morföräldrars grav.
Åkte även till Sjöparken som ligger i Lenhovda. Tänk så mycket jag varit där som barn.


 Satt mycket i "Petters" knä, som barn!

Från Lenhovda åkte vi till Kosta och var inne på affärerna där..

 Så mycket fint...

Vidare sedan till Växjö igen....och Askelyckan...




Middagen blev lite lättare...


I går morse, var det dags igen att åka hemåt...

 Då stannade vi till här....
Åt raggmunk och fläsk....
Handlade bara lite, är inte så förtjust i Ullared.

Ja, sen var det raka vägen hem.

Vi har haft ett underbart väder och turen har varit så mysig...så Tack Josefine för ett underbart sällskap!

När jag sedan hade packat upp osv igår kväll, så gav jag mej ut på en underbar löptur!!

Nu mina vänner, önskar jag er alla en fortsatt mysig kväll!!

Var rädda om er och varandra!! Kram/Annika


2 kommentarer:

  1. Wow, vilken resa!! Och mycket god mat och fika såklart! Tre generationer dessutom…

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!vilken mysig tripp! och så fina små besök ni gjort,och ätit gott ser man på bilderna :)) ja här regnar det som småspik i dag..vart tog sommaren vägen?! passar på att önska dig en fin kväll< kram Jessica

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika