måndag 20 januari 2014

Ambulanstransport...och NÄL... hela helgen!!!

God eftermiddag, denna soliga men blåsiga dag! Ljuvligt att se solen!!

Nu var det några dagar sedan jag var här..och ni som följer mej på IG, vet redan vad som hänt!

Men börjar från början....!
Då backar vi tillbaka till fredagen!

Började morgonen med att lyssna på ett intressant föredrag! Sedan hämtade jag Yohanna och vi åkte vi till Torp.
När jag satte mej på Briggen kände jag att jag hade lite ont i magen..men trodde att det berodde på mina järntabletter.
Även Josefine och Niklas kom och fikade. Jag klagade faktiskt lite på magen!

Åkte sen hem...åt en macka men magen blev värre och värre...fick sådana kramper!!!
Smsade döttrarna och Josefine tyckte jag skulle ringa sjukvårdsuppl..vilket jag gjorde!
Då kan jag säga att jag låg på alla fyra på vardagsrummsgolvet...och kunde knappt prata!

Damen som jag pratade med...sa till mej.." Du låter så påverkade så du måste till NÄL"
Ja...det kanske jag förstod...sa då att jag väntar på min dotter som skall köra...
Men se då höjde damen rösten...sa " Kan du verkligen sitta"? - Nej svarar jag med ynklig röst...
"Du ringer ambulans, sa hon"!
Skall jag åka ambulans...??? Ja ja..ringde 112 så ambulansen och mina döttrar kom nästan samtidigt!

Yohanna öppnade dörren för amb pers...och killen som stod utanför...tyckte att hon såg pigg ut!!! Ha ha...
Är inte mej..utan mamma som ligger där inne...!

Ja för att göra en lång historia kort...bar det av till NÄL...hade sådana fruktansvärda kramper...så minns inte så mycket när vi kom in till NÄL. Kunde inte få smärtlindring eftersom dom inte visste vad det var!
Blev inte bättre på NÄL...så jag höjdes upp till prio ett.

Fick smärtlindring både i rumpan och i magen....togs en del prover..och sedan kom läkaren..ja vad var och är det för fel då?? Jo en inflammerad gallblåsa!!

Så jag hamnade ...

Med dropp...på observationsenheten....
Sedan på lördag eftermiddag..var jag på ultraljud..och då konstaterades detta med gallblåsan...
Fick sedan flytta över till avd 63....
 Underbar personal...som tog väl hand om mej...
Hade ont även på lörd..men inte riktigt så smärtsamma kramper..men fick smärtlindring...samt spruta mot illamåendet....

Kände mitt i natten..att opps så illa jag mår...tog mej till toaletten..ringde på personal..hon som kom springde trodde att jag skulle svimma...vit som ett lakan och kallsvetten rann....
Sen kan jag säga...att jag hade fått morfin...vilket jag inte klarar, och det visade sig verkligen....!!

I går söndag...träffade jag läkaren..som bestämde att jag fick åka hem igår kväll! Jag skall leva på flytande några dagar...sen skall jag gå över på skonkost.
Får kallelse och skall inom 4-6 veckor..operera bort gallblåsan!

T hämtade mej när jag blev utskriven..och hur det nu var...är det skönt att komma hem..duscha..och sova i egen säng.

Men jag kan säga en sak....smärtor har jag haft...både när min blindtarm brast..och när jag fött barn...men dom smärtorna var INGENTING mot detta!!!

Ja det var min helg!!!

Då var det måndag....!!

Sovit ganska bra i natt...magen är lite orolig..och hungrig...sitter med yoghurt..och soppa..te..ja ja det blir ju bättre!
Sen ser jag faktiskt ut som, om jag vore gravid! Magen är så svullen!

Så vad har jag då gjort idag...??
Släpade mej upp tidigt, och tvättade....sen satt jag läänge med min te-kopp!!
Har sedan haft besök av Lisbeth. Alltid lika trevligt att ses..och vi hade så mycket att prata om! Som vanligt!!
Fick vackra vita (skall bli kul att se, om dom byter färg) tulpaner av henne!!

Nu är det soffan och tv som gäller....kanske skulle äta lite yoghurt...tur att jag har två olika smaker..fniss..
Så mina vänner..nu önskar jag er alla, en fortsatt mysig dag!!




Tack Älskade döttrar, för att ni var med mej på NÄL...det värmde verkligen, och ni skall veta att jag uppskattade det sååå mycket!!!

Var rädda om er och varandra!!! Kram/Annika

10 kommentarer:

  1. Men fy, din stackare!!!! Bara sjukhuslukten får mig att må dåligt….
    Skönt att du fått komma hem nu!
    Se nu till att ta hand om dig!
    Kram vännen!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Åhh Annika vilken PÄRS!! Vilken tur att du kom in o dom tog hand om dej! Bra att dom tar bort den också förresten! Krya krya på dej nu min vän ♥♥♥ Gunilla

    SvaraRadera
  3. Men lilla gumman! Så trist! Och jobbigt!

    Tror jag förstår lite lite hur plågsamt du fått ha det. Inte för att jag råkat ut för detta själv. Men min man. Jag vet ju hur plågad han var och jag säger bara, inget man vill uppleva! Han rasade ihop i en hög på golvet i hallen och bara vrålade. Minns hur hysterisk jag var när jag ringde ambulans. Jag trodde han skulle dö. Allt gick ju bra, men just då visste man ju inte vad det var frågan om.

    Han hade haft långvariga gallbesvär. Till slut blev det inflammation i hela buken. Gallan, gallgångarna och bukspottkörteln. Läkaren sa att det är en oerhörd smärta. Han hade 415 i sänka. Normalvärde är mellan 5-20.

    Hoppas verkligen att du får komma snabbt och göra din operation så att du slipper plågorna. Så fint att dina flickor finns bredvid dej. Nära och kära är extra viktiga en sån här gång. Tänker på dej och skickar massor av styrkekramar!

    (Nu är det bara hoppas att min kommentar funkar, när blogger är på strulhumör.)

    Många, jättemånga... jättestora och varma kramar till dej från mej!

    SvaraRadera
  4. usch och fy, stackars dig!!! Detta hade jag missat helt. Hoppas du mår bättre nu och snart mår toppen igen!

    Krya på kramar Susanne

    SvaraRadera
  5. Nämen gumman vad det knölar till sig! Tur att du kom iväg som du gjorde. Har hört innan att det ska göra djävulskt ont så jag förstår hur du kände. Skönt att dom ska ta bort eländet nu så du slipper det i fortsättningen.
    Ha en go kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  6. Men kära nån, vilket elände! Och att ha sån ont, din stackare. Usch, så jobbigt, det tar på krafterna att vara så illa däran. Tur att du har dina döttrar och T som hjälper till. Hoppas du har mycket flytande hemma och ta det n lugnt.
    Kramar x många från oss båda här

    SvaraRadera
  7. Men kära hjärtanes då!! Så jobbigt för dig.....riktig magvärk är bland det värsta man kan drabbas av...hela kroppen blir som involverad :(
    Vilken tur att du kunde få stöd av döttrarna ..sånt är guld värt :)
    Stoor kryapåkram vännen <3 ta hand om dig nu!
    /Lollo

    SvaraRadera
  8. Hej Annika! vilken pärs!! tänk vad fort det kan slå till..I bland tänker jag på allt som kan hända,fast man inte ska tänka så! tur att det finns bra sjukvård ♥ passa nu på att krya på dig, vila o var rädd om dig ♥ kram Jessica

    SvaraRadera
  9. Men oj oj vännen! vad hittar du på då..vilken tur att det gick bra..du får vara rädd om dig....stackare♥♥....krya på dig nu och låt dig bli ompysslad..
    varma kramar♥
    wivi

    SvaraRadera
  10. Här kommer tisdagens kryakram! Gunilla ♥

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika