torsdag 22 december 2011

Småland......

Tänk..från det att jag var liten..fram tills jag var 21 år..så firade vi alltid julen hos mina morföräldrar!
Åkte alltid dit runt 21 dec....

När vi kom dit hade det pyntats..morfar hade fixat en stor gran..ibland köpt..ibland..hmm..just det...
Granen var alltid såå vacker..massor av saker i..bl a smällkarameller...och olika flaggor...

Mormor hade lagat all mat...lagt in strömming...isterbanden hängde på tork..osv...Hennes hemgjorda isterband..samt "limpebröd"...mmm.
Min mormor var sååå duktig på mat!!!

Julafton var alltid såå mysig..efter att vi ätit julmat.. på eftermiddagen....gick vi alltid till kyrkan..för då var det " Julens sånger och psalmer"..såå vackert!!
Bara levande ljus i kyrkan!!!
Sen hem..och drack kaffe..och då skulle morfar..alltid ha en "Banantårta". Som ni säkert förstår var det aldrig tal om Kalle Anka!

Sen på Juldagen..var det en tur till morfars syster Lilly. En lång..lite kutig dam..med knut i håret!!
Vi satt alltid i ett iskallt rum..mörka ekstolar med skinnsits..frös om rumpan...jaaaa!!
Där fikades det...och Lilly tände dessa levande små ljusen i granen..som för övrigt bestod av silversaker...samt istappar...

Annandagen..åkte vi alltid till Växjö och fikade....

Måste berätta en episod...
Var nog runt 5 år..jag hade blivit lovad att få gå med på julottan..men när juldagsmorgonen kom..tassade mina föräldrar och mormor iväg...dom hade inte hjärta att väcka mej..så morfar blev kvar hemma..med mej.
Kan än idag höra "knäppet" när dom stängde dörren.

Blev såå arg..så jag lär ha sagt.."Såna jävlar..gick dom"!!
Kan säga att det blev aldrig ngn julotta efter det!! Haha

Ja dessa jular var såå fantastiska!! Tänk om jag kunde vrida tiden tillbaka...så hade jag önskat.. att mina döttrar fått uppleva en sådanhär jul i Småland... som jag gjorde!!!

Varit såå grått och mulet hela dagen. idag...:(

Lilla mamma kom vid middtid...vi tog en fika..och sedan gick vi en sväng på stan!
Nu har vi ätit...och avnjutit ett glas rött...så nu skall vi bara slappa...!!

Jag önskar er alla...en fortsatt mysig kväll!!!
Var rädda om er och varandra!!! Lägg måstena åt sidan en liten stund..umgås...njut...och bara ha det bra!!
För som ni vet...det blir JUL ändå!!! Även om ni inte hinner med allt!!! Kram/Annika

5 kommentarer:

  1. Tack gumman för hälsningen till Alva! det värmde...Vilken härlig men lite sorglig historia om julottan...Kram o go jul på dej Gunilla

    SvaraRadera
  2. HAHAHHAHAHAAH!!!!! såna jävlar gick dem.. hahahahaha så roligt :D
    puss yooo

    SvaraRadera
  3. :O) Godmorgon! Härligt med minnen. Ha en bra dag Annika. Kramar Katarina.

    SvaraRadera
  4. åå fina julminnen!!

    God Jul

    <3 Önskar jag dig och dina nära och kära! <3

    Varma kramar ifrån Sanne!!

    SvaraRadera
  5. ♥Tack ska du ha gumman för titten ♥ önskar dej o dina en riktigt go jul också nu...Kranmis Gunilla

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika