lördag 15 februari 2014

Vilket väder...och recept på minisemlor...!!

Go kväll!!

I morse när jag gick upp, snöade det!! Sen övergick det i regn...nu kan jag säga att det BLÅSER!!

Efter god frukost, gjorde jag mej i ordning och gick till Blomsterkroken. Där mötte jag upp Anki, och hade en mysig fika, som vanligt!!

Sen hem, åt middag, och efter det hämtade jag Josefine så vi åkte till Torp.
Började med att fika, och blev bjuden! Tackar för det, igen!!!
Handlade lite mat och sedan lite kläder på Vero Moda.

Nu sitter jag i soffan och kikar slött, på Melodifestivalen. Är ingen älskare av detta program!!

Har fått en frågan om receptet på minisemlor...så här kommer det!

Jag gör halv sats och det blir ca 10 st. Beror såklart på hur små eller stora ni gör!

Minisemlor:

100 g smör

3 dl mjölk

50 g jäst

1/2 tsk salt

1 dl socker

ca 1 l vetemjöl

1/2 tsk hjortronsalt

Värm smör och mjölk.  Lös upp jästen i lite av mjölkblandningen. Blanda i resten av ingredienserna, men häll i mjölet pö om pö. Så att du inte får i för mycket mjöl!

När degen är blank och smidig, låt den jäsa i bunken i ca 30 min.

Baka ut till små semlor och låt jäsa på plåt i ca 30 min.

Pensla försiktigt med ägg.

Grädda på 225c mitt i ugnen ca 7 min.

Om man gör hel sats skall det bli ca 32 st.

Lycka till!!

Nu önskar jag er alla, en fortsatt mysig kväll och en riktigt God Natt!!

Glöm aldrig " Att se möjligheterna i stället för hindren " !!!

Var rädda om er och varandra!! Kram/Annika

3 kommentarer:

  1. Godmorgon Annika ! Tack så jätte mycket för receptet :) skall absolut testa dessa kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Åh tac för receptet!! Ja igår var det skitväder i dag skiner solen här:) Ska ta en tur med nya bilen sen:) Kram gunilla

    SvaraRadera
  3. Tack för den fina kommentaren. Förstår dej då det gäller din pappa. Jag saknar min än jag också. Man har dem i så kärt minne.

    Här har det inte blivit några semlor än. Jo, en saffranssemla innan jul. Måste nog baka några så vi har till fettisdagen. Eller har den redan varit kanske??? Snacka om att ha noll koll på nästan allt just nu!

    Ha en skön söndag!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika