torsdag 20 december 2012

Lenhovda......!!!

Hej på er..mina vänner...!!!
Nämner ingenting om vädret...är som det är...!!

Vaknade som vanligt..tidigt...avnjöt frukosten..och gjorde semlor...har sedan haft fikabesök..nu på förmiddagen...!! Alltid lika mysigt...!!

Sen om en stund..skall jag åka hem till Karin...och ikväll skall min vän komma hit...!

Men nu..till mina barndomsjular......!!!

Från det att jag var nyfödd..tills det året som jag hade fyllt 21 år...så tillbringade, mina föräldrar och jag.. julen hos mina morföräldrar  i Småland...eller närmare bestämt..i Lenhovda...

Varje år var det likadant...vi var oroliga.. att vädret och väglaget skulle sätta käppar i julen..så att vi inte skulle kunna åka....
Men varje år..trots snöoväder..och ibland halka..så tog vi oss alltid dit....

När vi närmade oss Lenhovda..var granarna snötyngda..och dom kunde verkligen liknas vid..riktiga julkort...!!

När vi kom fram..så var julen klar..med allt vad det innebar...morfar satt alltid på soffan..och mormor stod vid diskbänken..när vi kom...
På köksbänken stod inlagd strömming..vid spisen hängde dom hemma gjorda isterbanden på tork..det doftade av mormors jullimpor..jag kan fortfarande känna doften...!!

Granen.. stod färdigklädd i vardagsrummet...och den hade morfar.. varit ute i skogen och huggt..och den var bl a dekorerad med flaggor...alltid så vackra..jämna granar...undra vilken skog han "tog" dom i....!!




När julaftons morgon sedan kom...så vaknade jag i regel av radion i köket...som spelade O helga natt..med Jussi Björling.....

Julaftonen var magisk...vi åt gott...till att börja med hade mormor och morfar ingen tv..och även sedan när dom skaffat det..så var det aldrig såå noga med Kalle Anka..är nog därför..jag än i dag..inte bryr mej om det...!!

Varför blev det inte Kalle då..jo..för vi gick alltid i kyrkan..på julaftons eftermiddag..och lyssnade på julens sånger och psalmer....
Såå vackert.....


 Belysningen bestod..alltid i..bara levande ljus..och denna Lenhovda kyrkokör..var helt..fantastisk!!!

 Sen efter kyrkan var det hem...då fikade vi..och sedan skulle morfar ALLTID gå ut..för att köpa tidning...!!??
Konstigt nog..kom ju alltid.. tomten då...!!!


 Tänk..jag minns..det som det vore igår..när jag kom på...att tomten inte var tomten..utan min morfar....

Jag var nog runt 4 år...kröp upp i tomtens knä.....tittade på tomtens händer...och klocka...kom på..hmm..tomten har likadana händer...(morfar hade så tydliga ådror på sina händer)..och klocka som morfar...
Ja det var den tomten...kan fortfarande känna besvikelsen..när jag upptäckte det....!!

På Juldagen..åkte vi alltid till morfars syster Lilly...där bjöds vi alltid på kaffe, och kakor...rummet som vi  satt i..var kallt..och jag kommer ihåg.. hur jag alltid frös..när jag satte mej..på dessa skinnklädda mörka ek
stolar...
När vi sedan satt oss...tände Lilly..dom levande små ljusen i granen...såå otroligt vackert...sedan var det fika..och ibland tog morfar en trudelutt..på orgeln....
Säger då det..låter som om jag firade jul...på 1800-talet..fniss....!!!


Resten av julen..umgicks vi..spelade kort...åt gott...åkte till Växjö och fikade...skulle alltid vara Napoleon bakelse....
Kan kort säga...Älskade dessa Jular...!!

Hade jag fått vrida tiden tillbaka..så bara för en jul...så hade jag av hela mitt hjärta..önskat att mina döttrar hade fått vara med...och upplevt detta som jag fick uppleva under många år....!!

Nu mina vänner...önskar jag er alla...en fortsatt mysig dag...!!




Var rädda om er och varandra!!! Kram/Annika



9 kommentarer:

  1. Ja det är konstigt det där med pappor som alltid ska köpa tidningen just när tomten är på intågande :)

    Kram/M

    SvaraRadera
  2. Verkligen en lycklig och fin tradition ni haft i din familj genom tiderna...sånt som skapar trygghet och värme i ett barns liv...härligt att läsa, det värmer så oerhört när man läser om barn och vuxna med för den delen, som skapar sitt eget paradis och tar vara på livets goda och det nedärvs säkerligen till kommande generationer och sprider värme och trygghet långt fram i tiden.
    Din trygga omgivning har säkert ett finger med i spelet och är en av anledningarna till att du har förmågan att vara en varm person och dela med dig av din värme och kärlek.
    Jag tror nämligen att barn som inte fått kärlek, värme och respekt, att de har svårare för att ge det till andra i sitt liv sen.
    Önskar dig en fin dag vännen <3
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Härligt du berättar om julen.Ha en mysig torsdag fina du .Mys och njut .Kramar Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar julresa du har tagit oss med på, å jag ser nästan allt framför mig! Det där med Kalle Anka förstår jag nu, då även jag inte ser så ofta på detta, det var TV som fattades... men jag har då alltid klarat mig utan både TV å Kalle på jul! Ha nu en så fin Jul vännen med nära å kära! Kram Iréne

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig jul du firade, bara 3 mil härifrån. Ja, nog kan man överleva utan Kalle Janka alltid. När det är brukar jag diska, haha. Det enda jag tittar på är Lady och Lufsen, romantisk som man är, haha.
    Även om det lät som 1800-talet, så tror jag att vi hade trevligare jular när vi var små. Aldrig det där stimmet med dyra julklappar som det ska vara nu. Ibland blir man chockad när man hör vad folk lägger ut på presenter!
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  6. Så härligt att höra dig berätta om din barndoms jular, dom påminner så mycket om mina. Och dom där mörka stolarna dom kommer jag ihåg och det var alltid snö då. Och nu bor jag precis ungefär 300 m från där mina morföräldrar bodde, men här är ingen snö......Och Kalle, honom tittar jag inte på ännu, jag vet inte varför, alla andra gör det ju.
    Jag älskade också dom där jularna, dom var faktiskt så underbara som vi minns dom, eller hur!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Åh vilket fiint inlägg Annika! Man riktigt ryser så otroligt härligt det låter!
    DU fina människa,tack för kortet som mannen hade med sej när han kom från jobbet...kommer väldans sent här på landet!!
    Hoppas du själv ska få en fin jul gumman! Träffar du flickorna o mamma kanske? Kram på dej ♥ Gunilla

    SvaraRadera
  8. Åh! så underbart...dina döttrar är mer än nog nöjda med jularna du haft..

    Ha en underbar dag!
    kram wivi

    SvaraRadera
  9. Önskar dig det samma Vännen

    KRAM o God Jul

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika